Laura in Argentinië

AFS kamp en warme feestdagen

Hola a todos! Hier even een update over de laatste dagen van december en de eerste weken van 2017!!
In de week voor kerst, van zondag tot dinsdag, was het AFS kamp in Laguna de Suco, een hele mooie plek aan een meer, en we sliepen allemaal in tenten.We hebben oriëntaties gehad, waarbij de vrijwilligers ons dingen leerden over de cultuur, dmv spelletjes, en we wisselen ervaringen uit. ’s Avonds moesten we eerst hout gaan zoeken voor de asado aten we samen asado. Ook moesten we allemaal iets van een kostuum meenemen om ons te verkleden. Op de tweede avond deden we hiermee een soort catwalk en maakten we foto’s, en de persoon met het mooiste kostuum won natuurlijk een prijs. Daarna gingen we natuurlijk dansen en feesten. Voordat we allemaal gingen slapen deden we spelletjes, zoals ‘doen, durf of de waarheid’. Ook hebben we een internationale lunch gemaakt, met het gerecht dat elke uitwisselingsstudent had gemaakt dat uit zijn/haar land komt. Als we vrije tijd hadden, gingen we met z’n allen zwemmen in de rivier. Verder deden we een spel dat heet 'amigo invisible' (onzichtbare vriend). We moesten allemaal een cadeautje meenemen voor iemand, en we gingen methet kamp lootjes trekken. Op het eind van het kamp gaf iedereen z'n cadeautje aan zijn/haar 'onzichtbare vriend'.

De donderdag daarna gingen we met de hele familie naar de Sierras van Córdoba, om daar de kerst door te brengen. We vertrokken al om 5 uur ’s ochtends, omdat we als eerst het pakket dat mijn ouders hadden gestuurd op gingen halen. Na twee uur in de rij te hebben gewacht konden we hem dan eindelijk ophalen. Eerst gingen we naar het huis van oma in Córdoba, waar we hebben gegeten en daarna een paar uur heb geslapen. ’s Avonds ging ik met mijn gastouders en -broertjes naar het centrum van Córdoba, wat heel mooi was ’s avonds. We hebben wat rondgelopen, gewinkeld, langs de kathedraal en naar de grote kerstboom van gekleurde lichtjes. Daarna hebben we wat gegeten in het centrum. De volgende dag gingen we naar het vakantiehuis in de Sierras, dat boven de plaats Carlos Paz ligt. Het was een een groot huis, met veel kamers en een zwembad. De Sierras zijn bergachtige landschappen met veel groen en rivieren. De eerste middag waren we alleen met ons gezin, en we hebben wat buiten gezeten en kaartspelletjes gedaan. Daarna hebben we even een korte wandeling gemaakt. ’s Avonds kwamen een oom, tante en nichtjes. De volgende dag kwam nog een tante met een nichtje en twee neefjes. Het had geregend en was het fris buiten, en tot onze grote teleurstelling was er nauwelijks signaal. We hebben de hele middag zo’n beetje spelletjes gespeeld, wat ook wel erg gezellig was. Mijn andere twee gastbroers, een vriend van Santiago en oma waren inmiddels ook gekomen.
Met kerstavond hadden we ons allemaal mooi aangekleed, en mijn gastmoeder en tantes hadden dingen gekookt en dit werd allemaal op een grote tafel gezet. Op eerste kerstdag was het gelukkig wel mooi weer. We hebben ’s middags een wandeling gemaakt naar het hippie strand, een klein strandje waar hippies in tentjes wonen, die aan de andere kant van de berg ligt. Een pittige maar mooie wandeling! De rest van de dag hebben we aan het zwembad gelegen. ’s Avonds aten we weer samen, en daarna hebben we met alle kinderen spelletjes gespeeld. De volgende ochtend toen we wakker werden lagen er voor iedereen cadeautjes. Voor mij een paar sokken en chocola. Daarna kwamen er nog meer mensen met ons kerstvieren. Tegen de avond gingen we, met veel storm onderweg, weer richting Santa Eufemia.

Een paar dagen later ging ik met mijn broertjes en Graciela een middag winkelen in Villa Maria.
De vrijdag voor oud en nieuw was er een feest van de Promo, echt super leuk! Zaterdagochtend kwam ik rond half 8 thuis, en om 8 uur gingen we alweer met de familie naar Transito om daar met de familie van Graciela oud en nieuw te vieren. Ik was enorm moe, dus slapen moest ik maar in de auto doen. Eerst gingen we langs bij een tante van Graciela, waar we hebben geluncht, en later kwamen ook Santiago en een neef. In Transito ontmoette ik familie van Graciela die ik nog nooit had ontmoet: een oom, tante, neven en nichten. ’s Avonds hadden aten we met z’n allen samen voor Oud en Nieuw. Het eten was ongeveer hetzelfde als met kerstmis. Rond 2 uur ’s nachts ging ik met mijn neven, nichten en Laureano wat rondjes in de auto, en we stopten op een plek dat een ‘rio’ heet. Dit is een plek waar iedereen die uitgaat voor die tijd met hun vrienden samenkomt. Ze zetten hun auto neer, met de achterklep open en muziek aan, en ze drinken en dansen. Een enorme massa auto’s en uitgaansmensen. Daarna was ik heel moe, dus ben naar huis gegaan.
De volgende dag hebben we nog met de familie geluncht, en daarna gingen we weer richting Santa Eufemia.
Vorige week gingen we met een aantal meiden naar het huis van Rocío in Chazón om afscheid te nemen van Greta, die inmiddels weer terug is naar Italië. ’s Ochtends ging ik met Anna met de bus, en later kwamen nog meer meiden. We hebben samen chori pan gegeten (broodjes met chorizo, een soort worst), en later kwamen ook wat vrijwilligers van AFS. Daarna gingen we met Anna, Greta, Rocío en de AFS-vrijwilligers nog wat matés drinken bij mij thuis, en hebben we afscheid genomen van Greta.
Op donderdag ging ik naar het zwembad bij Alba. Daarna gingen we samen naar de kledingwinkel, en vlees kopen omdat ik die avond asado at met vrienden.
Vrijdagavond aten we met de vriendengroep samen asado. Daarna gingen Alba, Alessia en ik wat rondjes met de auto en hebben we ijs gegeten. ’s Avonds gingen we met de groep uit in Carlota, naar la Fiesta de la Espuma (schuimparty). Bijna elke nacht dat je uit kunt gaan hier heeft een naam, een bepaald thema. Dat is het leuke, want dat maakt uitgaan echt een feestje, en het is nooit hetzelfde!
Eergister gingik ’s middags hardlopen, tot aan de begraafplaats en terug. Wel heel warm om 3 uur ’s middags. Na gedoucht te hebben ging ik met Graciela naar Carlota, en daarna nog even gechillt met vrienden.
Gister ging ik naar het zwembad bij Alba, en later kwam ook Alessia. Daarna ging ik even hardlopen op de campo. Na het eten gingen Alba en ik rondjes fietsen door het dorp. Later kwam ook Alessia, en hebben we op de hoek van haar huis wat gekletst.
Dat was het tot nu toe.

Groetjes Laura

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!