Laura in Argentini毛

Bijna zomervakantie!!

Hola a todos!! Inmiddels ben ik alweer meer dan 3 maanden in Argentinie, en ik heb bijna zomervakantie!! De afgelopen is er veel gebeurd, dus hier even een update. De week na mijn verjaardag was de 18e verjaardag van Juan, een jongen uit de vriendengroep, en 鈥檚 avonds hebben we met de hele groep bij hem thuis gegeten. Hier in Argentini毛 is voor de jongens vooral 18 een bijzondere leeftijd, en een traditie is dan dat zijn vrienden zijn hoofd kaalscheren. Nou dat gebeurde ook!

Een paar weken geleden hadden we een verjaardag van een tante in C贸rdoba. Om 6 uur in de ochtend vertrokken we. Ik had bijna niet geslapen en was enorm moe, want die avond hadden we asado gegeten bij Alfonsina in Chaz贸n, en was pas rond 4 uur thuisgekomen. Ook op de verjaardag mijn tante hebben we natuurlijk asado gegeten, en daarna was ik zo moe dat ik maar ben gaan liggen en heb geslapen.

Het weekend daarna gingen weer met de familie naar C贸rdoba, omdat een nichtje de communie deed. Op vrijdagavond, na nog even gechilld te hebben op het plein, ging ik met Laureano (Graciela, Walter en Agus waren al eerder vertrokken), met de bus richting C贸rdoba, waar Walter ons oppikte om naar het huis van oma te gaan. De volgende dag, na lekker uitgeslapen te hebben, was het mooi weer om even het centrum van C贸rdoba in te gaan, waar ik trouwens nog nauwelijks iets van had gezien. Walter bracht mij en mijn broertjes naar een van de grote shopping malls van C贸rdoba, waar we naar wat winkels zijn geweest en wat hebben gedronken. Aan het eind van de middag moesten we weer terug naar het huis van oma, om ons voor te bereiden voor de communie. Uiteindelijk heb ik van de communie zelf weinig gezien, omdat er heel veel mensen waren. Ik heb een hoop lol gehad buiten met Santiago en Agust铆n! Daarna gingen we naar het huis van mijn oom en tante en mijn nichtjes, waar een klein feestje was en waar we hebben gegeten, en wat heb gepraat met wat familie uit C贸rdoba die ik nog niet kende. Zondag na het ontbijt gingen we weer terug naar Santa-Euf茅mia.

Verder hadden we de afgelopen tijd de intertribus met gym. Dat betekent dat de school werd opgedeeld in een rood en een blauw team, en die moeten tegen elkaar sporten. De meisjes moesten voor allemaal meedoen met een dans instuderen, rood tegen blauw, die wij met rood hebben gewonnen. Elke keer als we gym hadden moesten we met de hele school naar de gymzaal, ook als we niet meededen; dan moesten we aanmoedigen. De rest van de sporten waren voetbal, volleybal, atletiek, en handbal (waar ik de laatste dag aan meedeed), en we moesten met z鈥檔 allen een marathon rennen. Uiteindelijk heeft team rood (mijn team) gewonnen!! De intertribus winnen wordt hier als iets heel speciaals gezien, en iedereen krijgt er een sterk teamgevoel van. Na afloop is het dan ook niet klaar, de overwinning moet natuurlijk gevierd worden!

Vorige week was ook el D铆a de Tradici贸n (dag van de traditie). Op deze dag in het jaar gaan leerlingen naar school in traditionele Argentijnse kledendracht en voeren ze traditionele dansen op. De dag daarvoor hadden Anna en ik bij haar thuis allerlei rokken en bloesjes uitgeprobeerd om aan te doen, want ook wij deden mee. Ik heb samen met het ensemble viool gespeeld, en met een groep meiden hebben we een Argentijns lied gezongen.

Vorig weekend, op zaterdag, ging ik 鈥檚 middags weer met vriendinnen naar de voetbalwedstrijd van Laureano en de andere jongens. Het was een belangrijke wedstrijd (ze worden ook goed aangemoedigd met trommels en liedjes), omdat als ze wonnen zouden ze in de halve finale spelen, en ja, ze hebben gewonnen! Daarna ging ik naar wat winkels met Alba en Alessia, en hebben we empanadas voorbereid om 鈥檚 avonds met vrienden te eten. 鈥檚 Nachts gingen we naar Rec贸rcholis, een muziekfeest/festival, in Pascanas, een dorp ongeveer een half uur van Santa-Euf茅mia met de bus. Veel mensen, goeie muziek en heel gezellig! De volgende ochtend moesten we alleen heel lang wachten op de bus en we kregen het heel koud. Pas tegen half 9 was ik eindelijk thuis.
Woensdagochtend, voor schooltijd, ging ik met Anna en Greta naar Carlota om geld te pinnen, en heb een paar nieuwe schoenen gekocht voor de zomer.

Vrijdag hebben we op school weinig gedaan. Het enig wat we moesten doen was stemmen op een partij van de school. Leerlingen van het 5e en 6e jaar vormen samen politieke partijen, waarbij presidenten worden verkozen, en ze moeten zich presenteren. De afgelopen tijd waren we op vrijdag altijd bezig om hier propaganda voor te maken: filmpjes, foto鈥檚, affiches, noem maar op.
Vrijdagavond na het eten hebben we weer ijs gegeten, en daarna gingen we met de meiden op het plein zitten tot een uur of 2.
Afgelopen zaterdag moesten de jongens de halve finale voetballen. Met mijn vriendinnen heb ik natuurlijk we ze weer aangemoedigd. En ja ook deze keer hebben ze gewonnen! Allemaal huilden ze van blijdschap, omdat het iets bijzonders is voor hen, maar voor heel Santa-Euf茅mia. Toen ze weer terugkwamen reden ze in een optocht met veel toeters door het dorp. Ze hebben in feiten nog niks gewonnen, maar toch moest het al uitgebreid gevierd worden.
Later in de middag gingen we naar het zwembad bij Alba thuis. 鈥橲 Avonds heb ik met Anna bij Zara thuis asado gegeten.
Gister, later in de middag heb ik met Anna en Martina een ijsje gehaald, en daarna hebben we wat rondgelopen. 鈥檚 Nachts gingen we uit in Carlota, een hele geslaagde nacht met iedereen.

Dat waren de belangrijkste dingen van de afgelopen weken. Chauuu!!

Groetjes Laura

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!