Laura in Argentinië

Reizen, folklore festival en stage

Hallo iedereen! Het duurde even, maar hier is dan eindelijk een nieuwe blog. Een paar dagen voordat de school weer begon had ik nog een verjaardagsfeest (15e verjaardag, wat natuurlijk belangrijk is hier), van het zusje van Zara. Ondanks dat deze leeftijd bijna altijd erg groot gevierd wordt, was dit feest vooral voor familie, en er waren een klein groepje vriendinnen en Anna en ik uitgenodigd. We hebben eerst gedineerd, en daarna lieten ze filmpjes zien van de jarige. Daarna gingen we natuurlijk dansen, en heb ik wat gepraat met de familie van Zara.
Sinds ongeveer een maand is de school weer begonnen, dus ik heb nu gewoon weer les. De avond voor de eerste schooldag kwamen we met de hele promo ’17 (mijn klas), bij elkaar in om te eten, en daarna hebben we karaoke gezongen. De volgende dag was de eerste lesdag van het jaar. Omdat onze klas het laatste jaar is, en dus Promo is, kwamen we eerst met de hele klas samen buiten, hebben we het spandoek van de Promo opgehangen en hebben we foto’s gemaakt. Daarna kregen we ook onze Promo-shirtjes en vesten, die speciaal voor ons gemaakt zijn en we op school aan moeten doen. Op school snap ik nu wel een stuk meer dan vorig jaar, wat het wat leuker maakt. De lessen zijn soms alsnog wel saai, omdat we niet zoveel doen, en huiswerk heb ik tot nu toe ook nog nauwelijks gehad.
Twee weken geleden, op vrijdag vroeg in de ochtend, vertrok ik met mijn gastouders en Anna naar córdoba, waar we een weekend naartoe gingen om de stad te bekijken. Toen we aankwamen, hebben Anna en ik eerst een city-tour gemaakt met een hop-on hop-off bus. Daarna gingen we wat drinken in een koffiebar. In de middag zijn we naar een grote shopping mall geweest, waar we eerst hebben gegeten en daarna geshopt hebben. Daarna gingen Graciela, Anna en ik nog verder de stad in om schoenen te kopen voor het uitgaan, en we zijn goed geslaagd! Aan het eind van de middag gingen we naar het huis van oma om even siësta te slapen. Daarna hebben we ons gedoucht en omgekleed om uit eten te gaan. We gingen eten in een typisch Cubaans restaurant, met Cubaanse gerechten en Cubaanse aankleding en daarna is er muziek en wordt er gedanst. Mijn twee oudste gastbroers, Santiage en Lucas, die in Córdoba studuren, aten ook met ons mee. Het was heel gezellig! Anna en ik wilden graag uitgaan in Córdoba, dus na die tijd hebben Santiago en Lucas ons meegenomen het centrum in. We hebben eerst wat gedronken in een bar, en daarna gingen we uit in een club. Een hele geslaagde nacht!
De volgende dag gingen we naar een plaats genaamd ‘Cosquin’, in de Sierras van Córdoba, waar we eerst geluncht hebben. Daarna gingen we verder de Sierras in, naar berg genaamd ‘Pan de Azúcar’ (suikerbrood), waar we met een kabelbaantje omhooggingen, en bovenaan hebben we foto’s gemaakt.

Het weekend daarop ging ik met Anna en haar gastfamilie naar Mendoza. We vertrokken op donderdag om 4 uur ’s ochtends, en rond 11 uur ’s ochtends kwamen we aan in Mendoza Stad, waar ons hotel was. Na onze bikini’s en zwembroeken aangedaan te hebben gingen we vrijwel gelijk naar de Termas, die zich midden tussen de bergen van Mendoza bevonden. Toen we aankwamen gingen we eerst gingen we lunchen, en daarna de termas in. De baden beneden koud en de baden beneden warm. Sommige zelfs zo warm dat ik ervan in slaap viel!
Aan het eind van de middag gingen we weer terug naar het hotel, hebben we ons gedoucht en gingen we het centrum in om te eten.

Op vrijdag gingen we hoger de bergen in. Onderweg was het landschap prachtig! Eerst gingen we eerst naar ‘Puente del Inca’, een oude brug van een natuurlijke steen. Er waren ook allemaal mensen met kraampjes die spullen verkochten die heel typisch zijn uit die streek, of bijvoorbeeld potjes van dezelfde steen als ‘Puente del Inca’.
Daarna rezen we verder naar ‘Aconcagua’, de hoogste heuvel van Amerika. Hier was het koud en er was enorm veel wind, maar wel zeker de moeite waard om dit mooie natuurpark te bezoeken.
Op zaterdag gingen we naar de wijnvelden. De vader van Anna in Italië werkt ook op de wijnvelden, dus hij had geregeld dat wij een excursie mochten maken naar deze fabriek in Mendoza. Een man vertelde van alles over de wijn, de druiven en hoe het gemaakt wordt. Daarna hadden we een wijnproeverij, waarbij we drie soorten mochten proberen, erg lekker!
Die avond zijn we nog even het centrum ingegaan, en daarna zijn we gaan eten.
De volgende ochtend vertrokken we weer richting Santa Eufémia. Onderweg gingen we eerst nog langs het monument van San Martin, de Vader des Vaderlands. Die ligt hoog, dus daar hadden we ook een mooi uitzicht over Mendoza.
De dagen daarop moest ik weer gewoon naar school. Er zijn alleen op dit moment enorm veel stakingen in Argentinië, dus ik had ook veel uren vrij.
We kwamen met de vriendengroep op een vrijdagavond nog allemaal bij elkaar om te eten voor de verjaardag van Alba. Die zaterdagnacht daarna ging ik uit met mijn vrienden.
Afgelopen zaterdagavond was het folklore festival, waar we al een aantal weken voor bezig zijn. Zaterdagochtend moesten we in de hal waar het gehouden werd oefenen, en ’s avonds was het dan zover. De lerares maakte ons eerst op en deed ons haar, en we deden onze jurken aan. We hebben in totaal twee dansen gedaan, en het ging erg goed! Tot slot werden Anna en ik naar voren geroepen, omdat het natuurlijk iets speciaals is als er twee uitwisselingsstudenten op folklore zitten, en kregen we een diploma. Helaas hebben ze wel wat moeite met mijn achternaam uitspreken.. Het was een geslaagde avond met veel mooie dansen en veel mensen. Een hele mooie ervaring.
Na afloop gingen we nog even met Anna en Zara bij Anna thuis theedrinken.
Verder ben ik een week geleden ook begonnen met stage lopen op een kleuterschool. Geweldig! Ik vind het heel leuk om ze te leren lezen en schrijven en ze te leren hoe ze moeten spelen. Ze zijn wel erg druk, ze schreeuwen veel, slaan, en sommige weten nog niet hoe ze dingen moeten delen. Omdat ik op een middelbare school zit, is het geweldig om mee te maken hoe de kinderen hier op school beginnen.

Dat waren de belangrijkste dingen wel voor nu. In mijn volgende blog vertel ik meer over mijn reis naar ‘Valle de la Luna’.

Saludos!! Laura



Reacties

Reacties

Carla

Ha lieve Laura,

Dank je wel voor je prachtige verhaal. Ik heb allerlei foto's gezien van de verschillende reizen die je de afgelopen tijd gemaakt hebt. Dit samen met je verhaal maakt het levendig voor me. Een ontzettend mooie ervaring. Ook het dansevent met de prachtige kostuums waren subliem. Je kan van alles en ik ben heel erg trots op je dat je dit allemaal doet. Een levenservaring waar ik jaloers op kan zijn.
Ik zie weer uit naar het verhaal over je volgende reis naar Valle de la Luna.
Ik wens je heel veel plezier, fijne Paasdagen. Vanuit Turkije een goeie tijd.
Liefs Carla.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!