Laura in Argentinië

Eerste weken van de vakantie

Hallo iedereen!!! De tijd gaat snel, ik ben nu alweer meer dan 4 maanden in Argentinië!!
Een aantal weken geleden speelden de jongens de finale van voetbal. Met mijn vriendinnen ging ik weer kijken. Het aanmoedigingsteam uit Santa-Eufemia was er natuurlijk ook weer, die met trommels en trompetten en liedjes het team aanmoedigde. Ook werd er met papier en rood poeder gegooid. Uiteindelijk hebben ze gewonnen, iets dat heel bijzonder is in het dorp, en was het groot feest in Santa-Eufemia. Het wordt hier heel speciaal gevierd. Zoals ik al zei toen ze de halve finale hadden gewonnen, reden ze met z’n allen in wagens door het dorp, met veel getoeter en lawaai, en wij er ook achteraan, met mijn ouders en broertje, omdat we natuurlijk daarna mijn broer en de andere jongens gingen feliciteren, en iedereen wilde foto’s maken met de jongens de ‘de Cup’.
’s middags moest ik een t-shirt maken voor het feest van de promo ’17 in Laborde. Onze klas is nu Promo ’17, dat wil zeggen dat we in 2017, na de zomervakantie, in het laatste jaar van de middelbare school zitten. Voor mensen die ‘Promo’ zijn, zijn er een aantal keren in het jaar ook speciale feesten, voor de steden en dorpen in de regio. Een hele geslaagde nacht was het!
Met onze vriendengroep spreken we vaak af, en ook vaak ’s avonds op het plein. Laatst kregen we, om 2 uur ’s nachts, ineens het idee om met z’n allen naar de begraafplaats de te lopen, die aan de weg richting Chazón ligt. Het was super donker, en daar liepen we dan langs de weg ’s nachts, en de jongens natuurlijk enge geluiden maken. Het was nog best ver lopen, en steeds als er een auto aankwam moesten we ons vest over ons hoofd doen, zodat we niet herkend zouden worden. Toen we eenmaal aankwamen moesten we helaas weer terug, omdat er een auto met de lichten aan stond, maar het was we geniaal!!
Vorige week was ook de eindshow van het patín (rolschaatsen) in de sporthal, waar ik met mijn vrienden naartoe ging. Heel mooi. Daarna gingen we samen wat drinken, zoals gewoonlijk buiten bij de kiosko.
Op zaterdag gingen we met de hele vriendengroep uit, heel gezellig, omdat we met z’n allen waren.
Ook hebben we vorige week met een aantal vrienden ’s middags bij Axél hamburgers gegeten. Daarna voelde ik me niet zo goed, dus ging even op bed liggen. Daarna kwamen we met de groep samen bij het zwembad bij Gaston thuis.
Woensdagavond was de acto (diploma uitreiking) van het zesde jaar. Samen met de muzieklerares en Candela, een ander meisje van het ensemble, hebben we met de acto voor de leerlingen van het zesde jaar en hun families, de opening gespeeld. De muzieklerares op de piano, en zong, Candela zong ook en ik op met de viool. In de vakantie waren we een aantal keer samengekomen op school om te oefenen. Met de acto was ik wel wat zenuwachtig, maar gelukkig kreeg ik goede reacties. Daarna, om het te vieren, gingen ze met alle mensen die mee waren geweest naar Mendoza, samen eten in de ‘club’. Ik ben ook meegeweest naar Mendoza, dus natuurlijk was ik ook uitgenodigd! We hebben met z’n allen gegeten, en daarna lieten ze presentaties zien van de leerlingen. Daarna gingen de leraren en leerlingen karaoke zingen (allemaal oude Argentijnse liedjes die ik niet ken), maar goed, wel heel grappig en leuk. Daarna gingen we natuurlijk dansen!
Vrijdag ging ik hardlopen op de campo met een vriend. Het was super warm in de hete zon, en heel erg zwaar in de wind en op de losse grond, maar wel leuk.
Zaterdagmiddag heb ik met Rocío (mijn afs mentor) poffertjes gebakken voor de internationale lunch met het afs kamp. Daarna even mijn haar laten doen bij de kapper voor die avond. Zaterdag was het feest van de ‘egresos’, met een diner en daarna dansen. Ik had geluk, want ik was ook uitgenodigd voor het diner. Met mijn gasmoeder was ik op vrijdagmiddag naar Carlota geweest om een jurk en schoenen te kopen. Zo’n feest is hier wel heel anders dan in Nederland. Het werd gevierd in een salón, met allemaal lange tafels met de families van de schoolverlaters. Toen alle uitgenodigden aan de tafels zaten, kwamen de zesde jaars twee aan twee binnen, ze poseerden, en kregen een hard applaus. Ze zagen er heel mooi uit: De meisjes in lange jurken en de jongens in pak. Na het diner gingen we allemaal dansen, er waren heel veel mensen, en de ‘egresados’ spoten met schuim, wat het nog leuker maakte.
In mijn volgende blog vertel ik meer over het AFS-kamp en mijn kerst in de Sierras van Cordoba.

Chauuuu!!

Groetjes Laura

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!