Laura in Argentinië

Feest feest feest!!

Hola a todos!

De afgelopen weken was ik zó druk (gelukkig wel heel leuk!!

Laughing
) dat ik heel weinig tijd had om een blog te maken, dus nu wordt het maar weer eens tijd. Inmiddels ben ik hier nu meer dan een maand, en ik ben nu wel gewend aan de cultuur, de gewoontes en de mensen hier. Met mijn Spaans gaat het ook al een stuk beter. Ik kan nu aardig goed een gesprek voeren zonder heel veel te moeten vertalen.
Afgelopen week is in Argentinië de lente begonnen, en dat merk je ook aan het weer, het loopt hier overdag tegen de 30 graden, heerlijk!

Twee weken geleden, op zaterdag, hadden we een feest van een nichtje in Cordóbadat 15 werd. 15 is hier voor een meisje een bijzondere leeftijd, dus natuurlijk was er een groot feest en moesten we allemaal mooie kleren aan. Dat betekende dus shoppen! Een paar dagen daarvoor gingen we (onder schooltijd, ja het kan allemaal hier), naar Villa Maria, een stad een uur rijden van Santa-Eufémia om de nodige kleding te kopen. Zaterdagmiddag was het dan zover. Om 5 uur vertrokken we richting Cordoba (als eerst naar het huis van oma, waar ook mijn andere broers Santiago en Lucas waren), om ons klaar te maken voor het feest. Om een uur of 10 vertrokken we naar de zaal waar het feest was. Er waren enorm veel mensen, zowel familie als vrienden, en de zaal was heel mooi aangekleed. Als er muziek wordt gedraaid, kunnen de Argentijnen niet stil zitten. We hebben dan ook heel veel gedanst. Ze dansen hier wel heel anders dan in Nederland. De muziek is vooral cumbia (latijns-Amerikaanse muziek) en cuarteto (een typische muziekstijl uit de provincie Cordóba), waarop je veel met je heupen moet bewegen. Op het feest ontmoette ik Sabi, een meisje dat in Cordóba Capital woont, en goed Engels sprak, wat natuurlijk soms wel fijn is... Het feest duurde tot 5 uur in de ochtend. Daarna gingen we weer naar het huis van oma.
Zondag om 10 uur moesten we alweer opstaan, want we gingen naar familie van mijn gastmoeder, die op de campo (het platteland) woont. Daar hebben we eerste met de familie geluncht. Daarna gingen we de campo op. Hier in Argentinië is trouwens heel veel campo. Als je Santa-Eufémia uit rijdt, is er eerst heel veel campo voordat je bij een andere plaats komt, en er zijn nauwelijks huizen. Plaatsen liggen dan ook heel ver uit elkaar. We hebben een hele tijd rondgereden, terwijl een neef ons van alles vertelde over o.a. de dieren en over wat er verbouwd wordt. Aan het eind van de middag keerden we weer terug richting Santa-Eufémia, en onderweg gingen we bij nog wat familieleden van mijn gastmoeder langs. In een weekend heb ik weer heel wat nieuwe mensen leren kennen!

Vorige week had ik alleen maandag school, lekker rustig dus! Verder moesten we veel voorbereiden voor El día del Estudiante, ‘het’ feest van het jaar, die afgelopen vrijdag bij ons op school plaatsvond en wij met onze klas moesten organiseren. Het thema was horror, dus natuurlijk moest ik zelf ook voor een passend kostuum zorgen. Daarnaast moest elke klas moest hiervoor dansen voorbereiden die je voor de hele school opvoert, en wij dus ook. In het huis van een klasgenoot hebben we veel geoefend. Het is heel leuk om hier met zoveel mensen te dansen, want iedereen hier houdt van dansen en doet gezellig mee!
Donderdagmiddag hebben we met de klas de school versierd, en ’s avonds hebben we met z’n allen op school asado gegeten en daarna onze dansen nog eens geoefend in de aula van de school. Greta (uit Italië) en ik hadden samen als intro een stukje ballet ingestudeerd.

Vrijdagochtend kwamen we met z’n allen samen in het huis van Betiana waar we ons hebben geschminkt en aangekleed, en om 10 uur kon het feest op school dan eindelijk beginnen! Mijn eerste feest op school was een hele belevenis, haha. Omdat de school zo klein is en iedereen elkaar kent, vier je feest met z’n allen samen. Anna, Greta en ik waren op deze dag wel extra speciaal omdat we uit een ander land komen, en op de dansvloer stonden we dan ook regelmatig in het middelpunt! De klassen hebben heel veel dansen opgevoerd, en sommige klassen moesten spelletjes doen, en overal werden punten voor gegeven. Aan het eind van de dag was er een winnende klas. Het was heel leuk om te zien hoe enthousiast iedereen meedoet en hoe spontaan en sociaal iedereen is, wat een enorm saamhorigheidsgevoel geeft. Nadat het feest afgelopen was hebben we met onze klas de aula opgeruimd.

Zaterdag moest ik alweer vroeg uit bed omdat we een AFS-bijeenkomst hadden in Sampacho. Hier hebben we vooral veel spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen en veel gepraat over cultuurverschillen en over hoe de eerste maand is gegaan.

’S Avonds gingen we met een hele grote groep mensen uit het 4e, 5e en 6e jaar asado/lechon eten in het clubhuis, super gezellig! Lechon is een varken dat op de barbecue wordt gelegd, en iedereen hier is er dol op. Natuurlijk was er ook muziek, en na het eten gingen we dansen.
Omdat ik nu meer dan een maand in Argentinië ben, mag ik nu ook eindelijk uitgaan (clubs, disco). Mijn eerste keer uitgaan hier was een hele nieuwe ervaring! Ze gaan hier heel laat (half 3!!!) tot 7 uur. Met een hele bus vol mensen van school gingen we met z’n allen naar de club in la Carlota, een half uur rijden. In de bus was het een enorme drukte. Iedereen was ‘excited’, en voordat we er überhaupt waren hadden we met z’n allen al alle liedjes gezongen die er gedraaid worden, enorm gezellig!
Er waren heel veel mensen, maar gelukkig is de club is vrij groot, en buiten was ook nog een tent waar je kon dansen. De muziek is vooral cumbia en cuarteto, wat wel heel anders is dan in Nederland. Een ander verschil is dat je natuurlijk hier alles deelt, en in clubs dus ook je drankje. Als je een drankje koopt is het dus normaal dat je met je vrienden deelt. Ook de kleding is heel anders. De meisjes dragen extra veel make-up en hebben speciale kleding voor het uitgaan, zoals cropped tops, korte rokjes en niet te vergeten de platform-schoenen: Schoenen met hele hoge zolen die alle meisjes hier dragen met uitgaan, en alle uitwisselingsstudent maar vreemd vinden. Heel anders allemaal, maar wel heel leuk om mee te maken!

Zondag werd het begin van de lente gevierd op het plein in het dorp, waar heel veel mensen naartoe gingen. Er was een band, en de klassen van school voerden allemaal nog een keer hun dans op van Día del Estudiante, en zo ook onze klas. Ook werden twee personen benoemd tot koning en koningin van de lente, en één keer raden wie koningen was: Jawel, Laura de Holanda, en een vriend en klasgenoot Agustín werd benoemd tot koning.

Omdat we dinsdag vrij van school waren, hebben we maandagavond met de vriendengroep samen asado gegeten in het clubhuis. Spontaan samen eten met vrienden bij iemand thuis is hier, zoals je waarschijnlijk al dacht, heel gewoonlijk en doen we ook heel vaak als we vrij zijn. Datkan ook makkelijk, want iedereen woont dicht bij elkaar!

Dinsdag hebben Zara en ik samen huiswerk gemaakt, en daarna kwam Anna ook langs. ’s Avonds gingen we met een groepje vrienden naar de cancha (het voetbalveld), om naar de training te kijken van de jongens.

Vorige week kondigde Graciela, mijn gastmoeder aan dat we vrijdag t/m zondag naar een bloemenfestival inde provincieBuenos-Aires, wat heel mooi schijnt te zijn.Ikga met mijngastouders, Anna en Greta uit Italie en misschien nog wat nichtjes. Ik heb er zin in!

Dat waren de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen weken.

Besoss!!

Laura