Laura in Argentinië

Het gewone leven is begonnen!!

Holaaa! Hier even een update van de afgelopen week en deze week.

Vorige week maandag is mijn gewone leven officieel begonnen. Vanaf nu ga ik gewoon naar school en doe ik met alle vakken mee, en sinds een paar dagen maak ik ook toetsen.
In veel lessen moeten we in groepjes opdrachten maken, of ik moet dingen vertalen in het Nederlands zodat ik het begrijp. Ik vind het wel lastig, maar gelukkig helpen mijn klasgenoten me wel.
Het is nog steeds wennen dat school hier zoveel minder streng is dan in Nederland. Als de leraar dingen uitlegt zijn er misschien twee mensen die opletten, de rest zit omgedraaid, en iedereen schreeuwt door elkaar. Nog iets anders is, is dat we helemaal geen schoolboeken hebben, en dus ook eigenlijk geen huiswerk. School bestaat hier meer uit praktische opdrachten, en weinig uit je hoofd leren.
Deze week moest ik mezelf ook twee keer presenteren: voor de eerste en voor de vierde klas. Over mezelf en over mijn school in Nederland vertellen, in het Spaans natuurlijk, wat nog niet zo makkelijk is. Gelukkig hielp mijn AFS-mentor mij, die redelijk Nederlands spreekt. In de eerste klas rende iedereen aan het eind gillend op me af en moest ik bij iedereen mijn naam op hun arm schrijven.

Dinsdag ben ik begonnen bij het ensemble van de school, waar ik ook viool kan spelen. Het ensemble bestaat uit een groepje van ongeveer 7 meisjes onder leiding van de muzieklerares. We zingen zowel Spaanse als Engelse liedjes, en ik help ze met hun Engelse uitspraak, omdat ze dat hier zo moeilijk vinden.
Woensdag had ik voor het eerst gym, al om 8 uur ’s ochtends! Gym hebben jongens en meisjes apart, omdat de dingen die we doen wat verschillen, maar meestal gaan we volleyballen of handballen.

Vrijdagochtend hadden we weer gym. Daarna ging ik met Alba, Alessia, Alba’s zusje en haar mama naar La Carlota om spullen te kopen voor El Día del Estudiante (de dag van de student, met als thema horror), een feest die over een paar weken bij ons op school is, en waar die de leerlingen organiseren.
Vrijdagmiddag, na school gingen we mate drinken met wat klasgenoten op het pleintje, en daarna naar Betiana’s huis voor El día del Estudiante.
’S avonds nog even een uurtje hockey, en toen ik thuis kwam wachtte een heerlijke asado (Argentijnse barbecue) op mij.

Zaterdag gingen we naar voetbal kijken van Laureano en Agustín, en daarna met Alba, Cindy en Lourdes naar Alba’s huis, waar later nog wat andere vrienden langskwamen. Dat vind ik een van de leukste dingen van een klein dorp hier: vrienden komen spontaan langs, en ook familie gaat er gewoon gezellig bij zitten!

Zondagochtend naar de hockeywedstrijd van mijn team gekeken (het leek me beter om de eerste keer te kijken, aangezien ik nog maar twee trainingen had gehad). Het was super koud, maar ondanks dat toch al een beetje verbrand. Na thuis een warme douche te hebben genomen gingen we met wat vrienden, met Renzo’s auto door Santa-Eufémia toeren, met natuurlijk harde cumbia muziek! Daarna hebben we in Alba’s huis leche con chocolate (warme melk met chocola) en cake gegeten, en tot in de avond wat gekletst en een filmpje gekeken.

Maandag weer een gewone schooldag. ’s Avonds kwamen Zara (vriendin uit de klas) en Anna nog even langs. Toen ze weg waren hebben we het eten voor de verjaardag van Walter voorbereid. Rond een uur of 9 kwamen wat vrienden en collega’s van Walter en tot ongeveer half 12 hebben we met elkaar gegeten. Argentijnen zijn, zoals je misschien al doorhad, dol op eten, en tijdens het eten of tijdens feestjes wordt er dan ook veel over eten gepraat, haha. Hoe dan ook, het waren super leuke mensen. Ze waren heel geïnteresseerd in mij en in Nederland, en heb dus ook veel verteld!

Gisteravond ging ik met Graciela en Agustín naar la Carlota om eten en spullen voor hockey te kopen. Agustín wil graag Engels leren spreken, waar ik hem mee kan helpen, en we hadden een hoop lol om de Engelse en Spaanse woorden, en dan vooral de ‘malas palabras’ (scheldwoorden), haha.

Vanmiddag gingen we voor het vak lengua (Spaanse taal en literatuur), zinnen uit gedichten op ballonnen schrijven. Daarna gingen we met de hele klas het dak van de school op. In groepjes moesten we bij een raam gaan zitten en om beurten deed een groepje een raam open en las een zin van een gedicht voor. Daarna gooiden we de ballonnen met z’n allen de aula in. Een hele leuke opdracht!
Dit was het wel voor nu.

Ciao ciao!!

Reacties

Reacties

Martin Schoorl

Hoi Laura,
Je bent alweer een maand van huis. Dat is toch snel gegaan.
Vol verwachting zien wij uit naar nieuwe verhalen en ook foto's.

Harma

Hi Laura, wat leuk al je verhalen. Leuk dat je ons laat mee genieten van alles wat je meemaakt. Volgens mij ben je lekker aan het genieten. Groot gelijk. Heel veel plezier en we wachten weer op je volgende bericht???? liefs van ons

Sietske

Hee siss love you so much.
Xxx ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!