Laura in Argentinië

Welkom op mijn blog!

Hoihoi! Ik ben Laura en ik ben 17 jaar. Op 18 augustus vertrek ik voor 11 maanden naar Argentinië. Ik ga daar high school doen, en in een gastgezin wonen. Het was nog wel even spannend of ik nou echt zou gaan, want het hing er natuurlijk allemaal vanaf of ik zou slagen. Gelukkig heb ik mijn havo-diploma binnen en is mijn uitwisseling nu definitief! Na jaren wachten wordt mijn droom dan echt werkelijkheid!!!!
Een paar weken geleden heb ik ook te horen gekregen waar ik kom te wonen! Mijn gastgezin woont in Santa Eufémia, in de provincie Cordóba. Het is een klein agrarisch dorp, tussen Cordóba en Buenos Aires, met ongeveer 2700 inwoners. Mijn gastgezin bestaat uit vader, moeder, een broertje van 14 en een broer van 17. Verder hebben ze nog 2 oudere zoons die uit huis studeren. Het lijkt me een heel gezellig gezin! Wel even wennen om ineens broertjes te hebben, omdat ik nu alleen een zusje heb. In het begin was ik een beetje teleurgesteld over het dorp, omdat mijn voorkeur uitging naar een stad. Nu ben ik meer aan het idee gewend, en denk ik dat het ook in een klein dorp een super leuk jaar wordt!
De school waar ik naartoe ga is in Santa Eufémia zelf, en ik kan er lopend naartoe. Het is de enige middelbare school in Santa-Eufémia. Dat lijkt me wel gezellig, want dat betekent waarschijnlijk dat de meeste mensen van mijn leeftijd uit het dorp bij mij op school zitten. Mijn gastbroertjes zitten ook op die school. Dat is leuk, want dan ken ik meteen wat mensen!


Mijn droom om naar het buitenland te gaan was er al heel lang. Het leek me heel interessant om mee te maken hoe mensen in een ander land leven. Ik wilde graag weten hoe het is om in een andere cultuur te leven, hoe het dagelijks leven verschilt van dat in Nederland en een andere taal leren spreken.

In de 3e was er bij mij op school een voorlichting van AFS over interculturele uitwisselingen. Daar ben ik naartoe geweest, en was meteen heel enthousiast. Het liefst wilde ik het volgende jaar al gaan! Mijn ouders vonden me nog iets te jong, en ze wilden liever dat ik eerst mijn havodiploma zou halen. In de 5e moest ik dan beslissen wat ik wilde gaan doen na de havo. Mijn droom om naar het buitenland te gaan was er nog steeds. Ik had behoefte aan iets totaal anders, en ik wilde een vreemde taal goed leren spreken. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt. Ik had mijn ouders overgehaald dat dit was wat ik echt wilde. Ik had weer contact opgenomen met AFS, en toen kwam het moment dat ik een land moest kiezen. Mijn voorkeur ging direct al uit naar Latijns Amerika. De cultuur sprak me heel erg aan. De mensen zijn heel warm en open, houden van gezelligheid, dansen, muziek en familie en vrienden zijn heel belangrijk in hun leven. Ook spreken ze natuurlijk Spaans, wat ik heel graag wil leren. Argentinië leek ons het meest veilige, en ook een heel mooi land. Het werd dus Argentinië!

Nadat ik mij had aangemeld, begonnen de voorbereidingen. Ik moest een dossier maken, waaronder een brief schrijven over mezelf aan mijn gastgezin en ik moest foto’s van mezelf insturen. Ook mijn ouders moesten een brief schrijven over mij.
Mijn eerste activiteit met AFS Oost-Nederland was naar de schaatsbaan. Daar ontmoette ik de studenten die uit het buitenland in Nederland waren en de eerste mensen die zich al hadden aangemeld om ook op uitwisseling te gaan.
In februari was de eerste kennismakingsdag met de mensen die zich al hadden aangemeld. We deden spelletjes en kregen workshops ter voorbereiding op onze uitwisseling.
Verder hebben we met AFS Oost-Nederland een scavenger hunt gedaan met de uitwisselingsstudenten. Dat was heel erg gezellig!
In juni hadden we het oriëntatiekamp, die een weekend duurde. Met dit kamp werden alle Nederlandse studenten die met AFS op uitwisseling gaan voorbereid op een jaar in het buitenland. We hebben veel spelletjes en workshops gedaan. De meeste hadden te maken met het leren in een andere cultuur leven, je aanpassen aan vreemde situaties, problemen oplossen en contact hebben met Nederland. Ik heb er veel van geleerd, en het was super leuk met iedereen!


Inmiddels heb ik al wat contact met mijn gastmoeder. Ze is heel open en vriendelijk. Ze hebben me ook gevraagd of ik met hen meega voor een week naar Mendoza, twee dagen na mijn dag van aankomst al! In Argentinië is het traditie om met de mensen die in het laatste schooljaar zitten een reisje te maken naar een stad. Mijn gastbroer zit in dat jaar, en mijn gastouders organiseren de reis. Het lijkt me echt super gaaf om mee te maken! Wel heel spannend natuurlijk. Het is met een groep van 45 mensen en iedereen kent elkaar en ik spreek nog nauwelijks Spaans! Natuurlijk ga ik mee, want het is een goed begin om vrienden te maken en ze te leren kennen.

De dag van vertrek begint nu echt dichtbij te komen, en het wordt nu toch wel spannend. Mijn gastmoeder zei dat het voor hen ook heel eng is om mij persoonlijk te ontmoeten. Het lijkt me een grote uitdaging om zo lang in een ander gezin te wonen en in een land waar ik niemand ken en ik de taal niet spreek. Ik vind het heel spannend, maar ik sta (bijna) overal open voor. Ik hoop dat ik er heel zelfstandig van wordt, heel veel leuke mensen ontmoet en natuurlijk vloeiend Spaans spreek als ik terugkom!!

Voordat ik weg kan moet ik nog heel veel regelen, zoals mijn visum, die ik bij de ambassade van Argentinië in den Haag moet ophalen, en alles wat ik mee moet nemen. Volgende week houd ik mijn afscheidsfeestje voor mijn vriendinnen. En dan kan mijn grote avontuur echt beginnen!!!!!!

Groetjes,

Laura

Reacties

Reacties

erika Schoonhoven

Hoi Laura

Als je wilt horen wat de voordelen zijn van een dorp boven een stad - kan je altijd contact opnemen met Eline Slotegraaf die over een week terug komt van haar AFS jaar in Argentinie. Zij woonde in een dorp vergelijkbaar met het jouwe - en vond het vooral geweldig dat ze heel snel onderdeel was van de gemeenschap. Dat heeft haar uitwisselingsjaar heel speciaal gemaakt.
En... ve)el plezier in Mendoza. Dat is de stad waar ik jaren heb gewoond - de omgeving is er heel mooi.

Groet, Erika Schoonhoven (vrijwilliger AFS Noord Nederland

Ammy Staal

Hoi Laura, het was mooi om dit te lezen. Je heb het goed verwoord. Knap hoor. Wij wensen jou daar straks heel veel succes en plezier toe, en hoop dat je het daar erg gezellig heb in je gastgezin.

Carl Wentholt

Wat een prachtig mooi verhaal. Ik hoop dat je droom helemaal uitkomt en een grote uitdaging wordt: je gastgezin, het land Argentinië, het ontmoeten van nieuwe mensen, het spreken van Spaans. Maak er iets moois van. Liefs Carla

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!